Verbindende oefeningen
Verbindende oefeningen
Oefening 1
Een bewustwordingsoefening. Ik heb het vaak over verbinding. Liefdevolle aandacht. Maar daar kleeft een gevaar aan. Voor je het weet ben je alleen nog maar met je kind / de kinderen in je klas bezig. En stop je elke minuut vol met rituelen, activiteiten, gesprekken en wil je de lieve vrede bewaren. En vergeet je jezelf. Want je moet in verbinding! Het moet fijn, harmonieus en gezellig zijn. Het wordt een to-do. Moeten. Wéér iets dat erbij komt!
Hiermee doe je jezelf en de kinderen geen plezier. Hoe goed je het ook bedoelt; het is belangrijk dat jij ruimte maakt om je eigen pad te lopen en dat je kinderen ruimte geeft hún pad te bewandelen. Inclusief alle pijnlijke ervaringen. Loop vooral niet op hun pad!
Dat betekent in de praktijk dat kinderen naast vreugdevolle momenten ook tegenslag ervaren. Die tegenslag heeft een functie, onder andere: leren doorzetten, groeien in zelfvertrouwen, empathie voor anderen. Hou je ze hiervan weg, dan hou je de kinderen afhankelijk en kwetsbaar.
- Houd in een dagboek bij hoe dit bij jou werkt. Er gebeurt iets met een kind in je klas of je eigen kind. Doet iets wat je niet fijn vindt. Je voelt weerstand. Stap uit de situatie en kijk met een helicopterview wat er gebeurt. Welk effect heeft dat op jou? Schrijf je neigingen, gedachten, gevoelens en handelen op. Probeer vooral niet te oordelen! Doe dit een week lang en kijk daarna welke inzichten je hieruit kunt halen.
- Doe hetzelfde maar dan als je verbinding met een kind uit je klas of je eigen kind ervaart.
Oefening 2
In de wereld van nu is het best wel een uitdaging om rust en ruimte te creëren voor verbinding. Er is veel druk. Er is veel haast. Hier hoef ik vast niet veel over uit te leggen om te begrijpen wat ik bedoel.
Vanuit druk, haast en controle is er weinig tot geen verbinding. Je leeft het leven onbewust in de toekomst of in het verleden en vanuit je hoofd. Terwijl eigenlijk iedereen wel z’n hart wil openen en wil volgen. Zodat je het leven kunt beléven. Je hart is de plek van die beleving en verbinding.
- Ga eens mee met de beleving van jouw kind of het kind in je klas. Laat voor één minuut alles los en stap in de ruimte van de pure beleving van het kind. Laat je nieuwsgierigheid naar de beleving van het kind jou de weg wijzen. Weet dat die ene minuut al een heel waardevol moment van pure verbinding is! Het hoeft niet lang, groots en meeslepend. Voel wat dit moment doet met jou in je lijf. Wat ervaar je? Welke waarde heeft dit voor jou?
- Ga vervolgens bij jezelf na hoeveel ruimte en rust jij nu voelt. En hoeveel ruimte en rust je zou willen voelen. Teken of schrijf hierover. Op jouw manier.
- Zie je al ruimte en rust voor magische minuten? Ja? Gaaf, doen! Nee? Is je to-do-lijst te groot? Kijk welke actie je weg kunt halen. Wat heeft echt prioriteit en wat niet? Vaak kun je meer loslaten dan je denkt. Al is het maar één actie. Alles begint met één kleine stap. Geeft dat rust en ruimte?
Bonus!!
Vragenkaartjes voor een verbindend moment met kinderen. Je vind ze hier.
Vul jouw gegevens in en ontvang mijn nieuwsbrief met oefeningen voor een natuurlijke verbinding met kinderen
Linda Kleefman
Volg me op social: